C++ dilinin tarihçesi

1997 yılında Bjarne Stroustrup tarafından geliştirilen C++ programlama dili, geniş bir kullanım ve popülerlik kazanmıştır. C++ dilinin tarihçesi oldukça zengin bir geçmişe sahiptir ve sürekli olarak geliştirilmektedir. Dilin temelleri, 1979’da Bell Laboratories’te AT&T çalışanı olan Bjarne Stroustrup tarafından C üzerine yapılan genişlemelerle atılmıştır. Bu dil, hem C dilinin olanaklarını sunar hem de nesne tabanlı programlama özelliklerini içerir.

C++ dilinin tarihçesi, 1980’lerdeki çalışmalarla şekillenmeye başladı. Bjarne Stroustrup, C dilini kullanarak Simula diline benzer bir dil oluşturma fikrinin peşinden gitti. Bu dil sayesinde, daha geniş bir programlama yelpazesine erişmek mümkün oldu. 1983 yılında C++ adını verdiği bu dili yayımladı ve diğer programcılar tarafından da ilgi görmeye başladı.

C++ dilinin tarihçesindeki bir diğer önemli dönüm noktası, 1998 yılında C++ standardının yayımlanmasıdır. Bu standardizasyon, dilin hızla yaygınlaşmasına ve kullanımının daha da kolaylaşmasına yardımcı oldu. Ardından 2003, 2011, 2014 ve 2017 yıllarında yeni güncellemeler ve standartlar yayımlandı.

  • C++ dilinin tarihçesi
  • C++ dilinin başlangıcı
  • C++ dilinin yaygınlaşması
  • C++ dilinin standartları
Yıl Güncelleme
1998 C++98 (ISO/IEC 14882:1998)
2003 C++03 (ISO/IEC 14882:2003)
2011 C++11 (ISO/IEC 14882:2011)
2014 C++14 (ISO/IEC 14882:2014)
2017 C++17 (ISO/IEC 14882:2017)

C++’da kullanılan veri tipleri

C++ programlama dili, çeşitli veri tipleri kullanarak değişkenlerin nasıl tanımlanacağını belirler. Bu veri tipleri, değişkenlerin ne tür değerler alabileceğini ve bu değerlerin nasıl saklanacağını belirler. C++’da kullanılan veri tipleri, temel veri tipleri ve türetilmiş veri tipleri olarak ikiye ayrılır.

Temel veri tipleri, programlamada en sık kullanılan ve C++ dilinin yapı taşını oluşturan veri tipleridir. Bunlar tamsayı veri tipleri, kayan noktalı sayı veri tipleri, karakter ve boolean veri tipleri olarak gruplandırılabilir. Örneğin, tamsayı veri tipleri arasında int ve long veri tipleri bulunurken, kayan noktalı sayı veri tipleri arasında float ve double bulunur.

Türetilmiş veri tipleri ise, temel veri tipleri ve kullanıcının tanımladığı veri tiplerinden türetilen veri tipleridir. C++ dilinde bulunan türetilmiş veri tipleri arasında diziler, yapılar, işaretçiler ve referanslar bulunur. Diziler, aynı türden birden fazla değeri saklamak için kullanılırken, yapılar farklı veri tiplerini bir arada tutmak için kullanılır. İşaretçiler, bellekteki adresleri tutmak ve diğer değişkenlere erişmek için kullanılırken, referanslar bir değişkenin başka bir isimle kullanılmasını sağlar.

Veri Tipi Açıklama Boyut (byte)
int Tamsayı 2 ya da 4
float Kayan Noktalı Sayı 4
double Kayan Noktalı Sayı 8
char Karakter 1
bool Boolean 1

C++’da döngüler ve koşullar

C++’da Döngüler ve Koşullar

C++ dilinde, programların belirli koşullara bağlı olarak tekrarlanmasını sağlayan döngüler ve istenilen şartların kontrol edilmesini sağlayan koşullar bulunmaktadır. Döngüler, kod bloklarının tekrar tekrar çalışmasını sağlayarak programın belli bir işlemi birden fazla kez gerçekleştirmesini sağlar. Koşullar ise, programın belirli bir şartın sağlanıp sağlanmadığını kontrol ederek farklı işlemleri gerçekleştirmesini sağlar.

Bu iki kavram, programlama dilinde programın akış kontrolünü sağlamak için oldukça önemlidir. C++ dilinde kullanılan döngüler for, while ve do-while olarak üç farklı şekilde yazılabilir. For döngüsü, ilk değer, koşul ve artış değeri belirtilerek kullanılır. While döngüsü, bir koşul sağlandığı sürece çalışır. Do-while döngüsü ise, koşul kontrolünden sonra kod bloğunu bir kez çalıştırır, ardından koşula bakar ve tekrar eder.

C++ dilindeki koşullar ise if, else if ve else şeklinde kullanılır. If koşulu, belirtilen bir şartın doğru olup olmadığını kontrol eder ve doğru olduğunda belirtilen kod bloğunu çalıştırır. Else if koşulu, bir önceki koşulun yanlış olduğu durumları kontrol etmek için kullanılır. Else koşulu ise, hiçbir önceki koşulun sağlanmadığı durumda çalışacak kod bloğunu belirtir.

Bu şekilde C++ dilinde döngüler ve koşullar kullanılarak programların akış kontrolü sağlanabilir. Doğru koşullar belirlenerek istenilen işlemler gerçekleştirilebilir ve programlar daha esnek ve dinamik hale getirilebilir.

Döngüler Koşullar
for if
while else if
do-while else

C++ dilinde döngüler ve koşullar, programcılara programlarını daha etkin bir şekilde kontrol etme ve istenilen işlemleri tekrarlayarak gerçekleştirme imkanı sağlar.
Bu sayede programlar daha verimli çalışır ve farklı senaryolara göre uyum sağlayabilir.

C++’da fonksiyonlar ve parametreler

C++ programlama dilinde fonksiyonlar, programcıların programlarına modülerlik katmak için kullanılan önemli bir yapısal öğedir. Fonksiyonlar, belirli bir görevi yerine getiren, içinde bir dizi işlem bulunan ve bu işlemleri birlikte çalıştıran kod bloklarıdır. Fonksiyonlar, kod tekrarını önlemek, programı daha okunabilir hale getirmek ve programcının iş yükünü azaltmak için kullanılır.

Fonksiyonlar, parametrelerle birlikte çalışabilir. Parametreler, fonksiyonların dışarıdan gelen verilere erişmesini sağlar. Bu da fonksiyonların esnek olmasını ve farklı verilerle farklı sonuçlar üretebilmesini sağlar. Parametreler, fonksiyonun tanımında belirtilen değişkenlerdir ve fonksiyon çağrısı sırasında değerlerle birlikte iletilir.

C++ programlama dilinde iki tür parametre bulunur: değer parametreleri ve referans parametreleri. Değer parametreleri, fonksiyon çağrısı sırasında değiştirilemeyen kopyalar şeklinde iletlen verilerdir. Referans parametreleri ise fonksiyon çağrısı sırasında bellekteki asıl veriye erişim sağlar ve bu veriler üzerinde değişiklik yapabilirler.

  • Değer parametresi örneği: void yazdir(int sayi)
  • Referans parametresi örneği: void toplama(int& sayi1, int sayi2)
Değer Parametreleri (Call by Value) Referans Parametreleri (Call by Reference)
Değiştirilemez kopyalar Bellekteki asıl veriye erişim sağlar
Küçük boyutlu veriler için Büyük boyutlu veriler için
İşlem sonrasında orijinal veriye etki etmez İşlem sonrasında orijinal veriyi değiştirebilir

C++’da nesne tabanlı programlama

C++ programlama dili, nesne tabanlı bir programlama dilidir. Nesne tabanlı programlama, nesnelerin tasarımlarını ve işlevlerini bir araya getiren bir yaklaşımdır. Bu yaklaşım, bir programı modüler hale getirir ve kodun tekrar kullanılabilirliğini artırır. C++ dili, başka dillerden farklı olarak nesne tabanlı programlama için birçok özellik sunar.

C++ dilinde nesneler, bir sınıf şablonu olarak tasarlanır. Sınıflar, belirli bir nesnenin özelliklerini ve işlevlerini tanımlar. Nesneler, sınıfın örnekleridir ve belirli bir işlevi yerine getirebilirler. Sınıflar, veri ve işlevlerin birleşimini içerebilir ve bu da onları kodun daha düzenli ve anlaşılır olmasını sağlar.

C++ dili, nesne tabanlı programlamayı gerçekleştirmek için dört temel kavram sunar: miras, çok biçimlilik, soyutlama ve sarmalayıcı. Miras, bir sınıfın başka bir sınıftan özellikleri ve işlevleri devralmasını sağlar. Çok biçimlilik, aynı isimle farklı işlevlerin tanımlanabilmesini sağlar. Soyutlama, verileri ve işlevleri gizleyerek sınıfları daha anlaşılır hale getirir. Sarmalayıcı ise nesnelerin kendi içlerinde bulunan verileri ve işlevleri kontrol etmesini sağlar.

  • Nesne tabanlı programlama, büyük ve karmaşık projelerin daha kolay yönetilmesini sağlar. Kodun tekrar kullanılabilirliğini artırır ve programcının hataları daha kolay tespit etmesine yardımcı olur.
  • Nesne tabanlı programlama, yazılım geliştirme sürecini hızlandırır ve dış etkenlerden doğrudan etkilenmeyi azaltır.
  • Bir nesne tabanlı programlama dili olan C++, işletim sistemleri, grafik arabirimler ve oyun geliştirme gibi alanlarda sıkça kullanılır.
Nesne Tabanlı Programlama Avantajları Nesne Tabanlı Programlama Dezavantajları
  • Kodun tekrar kullanılabilirliği artar.
  • Daha düzenli ve anlaşılır bir kod yazılmasını sağlar.
  • Büyük projelerin yönetilmesini kolaylaştırır.
  • Kodun daha fazla bellek kullanmasına neden olabilir.
  • İşlem süresini uzatabilir.
  • Daha fazla programlama becerisi gerektirebilir.

C++’da dosya işlemleri

C++ programlamada dosyaları okumak, yazmak ve işlemek için dosya işlemleri oldukça önemlidir. Dosya işlemleri, programların verileri kalıcı olarak kaydetmelerini ve gerektiğinde bu verilere erişmelerini sağlar. C++ dilinde dosya işlemleri yapmak için ifstream, ofstream ve fstream gibi sınıflar kullanılır.

ifstream sınıfı, bir dosyanın okunması için kullanılır. Bu sınıf, ifstream nesnesi ile bir dosyadan veri okunmasını sağlar. Örneğin, bir metin dosyasını okumak için ifstream nesnesi kullanılabilir. Okuma işlemi sırasında dosyanın var olup olmadığı kontrol edilmeli ve okunan veriler gerekli işlemlerle kullanılabilir.

ofstream sınıfı ise bir dosyaya veri yazmak için kullanılır. Bu sınıf, ofstream nesnesi ile bir dosyaya veri yazılmasını sağlar. Örneğin, yeni bir metin dosyası oluşturmak ve içerisine veriler yazmak için ofstream nesnesi kullanılabilir. Yazma işlemi sırasında dosyanın açılabilmesi ve yazma işleminin başarılı olup olmadığının kontrol edilmesi önemlidir.

C++’da hafıza yönetimi ve pointerlar

C++’da Hafıza Yönetimi ve Pointerlar

C++ programlama dilinde hafıza yönetimi ve pointerlar oldukça önemli kavramlardır. Hafıza yönetimi, programın çalışma sürecinde bellek kullanımını kontrol etme yeteneğini ifade ederken, pointerlar ise bellekteki adreslere erişimi sağlayan değişkenlerdir.

Bir C++ programında, bellek iki bölüme ayrılır: yığın (stack) ve heap. Yığın bölümü, yerel değişkenler ve fonksiyon çağrıları gibi kısacası kısa ömürlü verileri depolamak için kullanılır. Heap ise dinamik olarak oluşturulan verilerin (nesneler, dizi vb.) depolanması için kullanılır.

Pointerlar, bellekteki bir değişkenin adresini tutan değişkenlerdir. Bu sayede, bellekteki verilere erişebilir ve üzerinde işlemler yapabiliriz. Pointerların işaret ettiği adresler, bellekte depolanan verileri gösterir. Pointerlar, doğru kullanıldığında verimli programlar yazmamıza olanak sağlar. Ancak yanlış kullanıldığında hatalara ve güvenlik açıklarına neden olabilir.

İşaretçi Türü Tanımı
int * Integer değerleri işaret eden bir pointer
float * Float değerleri işaret eden bir pointer
char * Karakter değerleri işaret eden bir pointer

C++’da pointerlarla çalışırken dikkat edilmesi gereken bazı önemli noktalar vardır. Bellek sızıntılarını önlemek için bellek tahsis ve bellek geri verme gibi işlemler doğru şekilde yapılmalıdır. Bellekte atanan bir alanın gereksiz yere uzun süre tutulması programın performansını olumsuz etkileyebilir.

Ayrıca, pointerlar null değerine atanmalı veya geçersiz bir adrese işaret etmemelidir. Boş bir pointer’a değer atanmadan kullanılmaya çalışılması programın çökmesine yol açabilir. Bu nedenle, pointer kullanırken güvenlik kontrolleri yapmak önemlidir.

Sık Sorulan Sorular

C++ dilinin tarihçesi

C++ dilinin tarihçesi şu şekildedir:…

C++’da kullanılan veri tipleri

C++ dilinde kullanılan veri tipleri şunlardır:…

C++’da döngüler ve koşullar

C++ dilinde döngüler ve koşullar nasıl kullanılır?

C++’da fonksiyonlar ve parametreler

C++ dilinde fonksiyonlar ve parametreler nasıl kullanılır?

C++’da nesne tabanlı programlama

C++ dilinde nesne tabanlı programlama nasıl yapılır?

C++’da dosya işlemleri

C++ dilinde nasıl dosya işlemleri yapılır?

C++’da hafıza yönetimi ve pointerlar

C++ dilinde hafıza yönetimi ve pointerlar nasıl kullanılır?

Yorumlar Devre Dışı Bırakıldı!